Kajalkväll V: i-P.RO.NK /En syster dystersk presentation av Storbritannien!
Våra kvällar har väl alltid strövat omkring i vattnen
kring de brittiska öarna för att stundom gå bärsärkargång
på fastlandet med band som Babyshambles, New Order, The Clash och
The Cure med flera... Den här gången är det dock ren erövring
som gäller och jag kommer ensam att erövra detta grådaskiga
land sedan Kung Leo bangat ur och trillat in i en ohälsosam digital
omloppsbana i den så kallade bloggosfären.
Syster Dyster uttrycker det som i-P.RO.NK! Detta ska inte förknippas
med några bärbara datorer! (Men när allt kommer omkring
fattas det väl bara att det där djävla maskäpplet
startar en egen musikgenre också?) Det blir alltså pop+rock+punk
med en indiesk anstrykning och sitt rotfäste i Storbritannien. I
vanlig ordning är dock Syster Dyster ingen klubb med ohälsosamma
fyrkanter och det kan därför alltid räknas med lite utsvävningar.
Den här kvällen, den 30:e april, blir det dock inget särskilt
19-22-tema vilket annars varit brukligt. Det blir lite lugnare musik dock
i form av lite smörig soul, några visor, lite jazz och en hel
del annat.
Passa också på att införskaffa Syster Dysters klubbkasse
vilken kvällen i ära säljs till det förnäma priset
100 kronor (inklusive moms). Endast 1000 exemplar av den här kommer
att tryckas så skynda skynda! Tyvärr finns ännu inga bra
bilder på kassen (annat än den längst ner på sidan),
så är du intresserad får du helt enkelt ta dig till Bongo
Bar på bästa sätt!
*
"Born to be blue" och Kajalkväll IV
Ända sedan starten av Blå fanns ett mer jazzinriktat tema
i tankarna. En svår genre för många kanske, full av ändlåsa
pling-plong och blåsmelodier och i vissa kretsar ansedd som gubbig
och dammig. Kanske kan denna kväll ändra på detta? Då
är Chet Baker ett tacksamt ämne att ta upp. Ganska gammalt och
lugnt blir det dock för 19-22-sessionen, då Baker inte följde
med världen in i 90-talet ens en gång. Men Bakers liv var en
person som levde allt annat än lugnt, är många överens
om. Dessutom var han en ikon även utanför jazzvärlden och
kanske den kommande filmen kastar lite ljus över denna sida. Spana
in artikeln längre ned för mer angående detta.
Kring 22 tar kajalen vid och musiken kommer att skrida över många
världar. Från Bongoklassikerna en kajalkväll inte kan
vara utan, till nyheter vi tar med oss in i 2008. Om du minns tidigare
kajalkvällar vet du vad det handlar om, dans i muntert vemod har
det kallats, en stämning vi härleder från The Smiths och
Håkan Hellström med flera. Låt det utgöra mittpunkten,
så kommer tonerna att pendla i alla riktningar, från det elektroniska
till gamla gitarrävar.
Villvara är ett projekt utvecklat under Syster Dysters vingar och
kanske låter jag någon låt därur snurra i spelaren
under kvällen! Ses!
////Born to be blue
//Syster Dyster hyllar Chet Baker
/
Varför är Chet Baker en artist värd postumt beröm?
Är det kanske för hans gränsöverskridande estetik
och musik; kombinationen av tiominuters orkestral jazz och avskalade gitarr-och-röst-låtar?
Eller för hans talang med trumpeten? Hans hårda leverne till
trots? Kanske är han en jazzens motsvarighet till Axl Rose? Kanske
är det helt enkelt bara för att en låt som "The touch
of your lips" kan variera från två minuter och fyrtiotvå
sekunder till tio minuter och fyrtiotvå sekunder! (Med reservation
för felaktigheter.)
Upptakten till undertecknads Baker-intresse vaknade under en arbetsdag
vid det dåvarande elektrikerkneget i Habo. Så som jag minns
det hade jag i vanlig ordning P1 gåendes i firmabilen och någon
av radions kuturreportrar rapporterade om utgivandet av ”Som om
jag hade vingar” av Chet Baker (2003). Då jag parkerade Subarun
utanför firman kunde jag inte låta bli att sitta kvar och lyssna
färdigt på reportaget. Min karriär som postumt fan påbörjades
dock inte omedelbart, men jag glömde aldrig artistens namn eller
boktiteln. En dag gav jag mig äntligen ut på digitalt rövartåg
med min 1,6 gigahertzskuta (den jag fortfarande seglar på den vilda
vida webben med) och gjorde några kopior i etern, helt utan tillåtels
från artisten! Det var en skatt jag funnit i detta gamla skeppsbrott
till öde!
Chet Baker föddes den 23:e december 1929 i ett musikaliskt hem i
Yale, Oklahoma. Hans far var gitarrist och spelade i diverse lokala contryband.
Vid tio års ålder flyttade hela Chets familj till södra
Kalifornien där han vid 12 års åler började spela
trombon. Det var dock ett instrument han fann klumpigt och övergick
därför till trumpet. I mitten av sin tonårsperiod,1946,
och några år framöver tillbringade han i arméns
tjänst och var bland annat stationerad i Berlin.
Det musikaliska genombrottet kom sedan 1952 med The Gerry Mulligan Quartet
och i synnerhet med deras version av ”My Funny Valentine”,
i vilken Chet stod för ett minnesvärt trumpetsolo. Skillnaden
från många av dåtidens band var det fascinerande samarbetet
mellan Gerry Mulligan och Chet Baker där de inte bara spelade var
sin slinga, oberoende av varandra, utan samspelade i någon sorts
instrumental ”konversation”. I James Gavin's bok om Chet Baker,
"Deep in a dream" beskrivs låten på följande
vis...
....he played the tune as written, stretching out its slow, spare
phrases until they seemed to ache. His hushed tone drew the ear, it suggested
a door thrown open on some dark night of the soul, then pulled shut as
the last note faded. ..... The song fascinated Baker. It captured all
he aspired to as a musician, with its sophisticated probing of a beautiful
theme and its gracefully linked phrases, adding up to a melodic statement
that didn't waste a note.
Framgången med kvartetten varade dock inte ens ett år då
Gerry Mulligan själv led av narkotikaproblem (något Chet också
också drogs med) och blev fängslad på grund av detta.
Det var då Chet Baker bildade sin kvartett 1953 och genomförde
den längsta Europaturnen ett amerikanskt jazzband dittills gjort;
planen var en fyramånadersturne, men blev förlängd till
åtta månader. Under turnen ägde dock en tragedi rum då
Bakers 24-årige pianist dog av en överdos i Paris.
Bakers egna narkotikaproblem lämnade också sina spår.
1966 förlorade han sina framtänder i vad som sägs vara
ett slagsmål i samband med ett narkotikainköp efter en spelning
i San Fransisco. Chet avlade aldrig något pålitligt vittnesmål
om händelsen och därför spekuleras det i om hela händelsen
bara var ett påhitt och tänderna egentligen bara föll
ut på grund av ett tungt missbruk. Drogproblemen ledde också
till klammeri med rättvisan i många länder. Bland annat
blev Baker utvisad från både dåvarande Västtyskland
och England på grund av drogrelaterade brott.
Den musikaliska produktiviteten var dock hög, får väl
sägas, även om kvaliteten pendlade. Men en icke komplett diskografi
på 149 poster (Wikipedia) säger ju en hel del om det enorma
musikaliska material Chet Baker efterlämnade. Ett sådant stort
material att gräva i lämnar ju naturligtvis ett visst urvalsproblem,
men efter som Bongo ligger i Sverige måste ju åtminstone Bakers
”svenska” spår återges där vi bland annat
hittar inspelningar från Södra Teatern i Stockholm från
1983.
Chet Bakers liv tog ett abrupt slut i Amsterdam den 13:e maj 1988 då
han föll från ett fönster på andra våningen
i Prins Henriks Hotell. På grund av att inga vittnen till händelsen
fanns spekuleras det i huruvida Baker mördades eller tog självmord.
Men lika troligt kan det vara att dödsfallet inte var något
annat än en olycka med Bakers drogproblem i åtanke.
På senare år har Chet Baker fått förnyad aktualitet
sedan en film väntas komma ut 2008 med titeln ”Prince of cool”.
Antagligen apellerande till att Baker under den senare hälften av
50-talet starkt förknippades med ”the cool school of jazz”
på den nordamerikanska västkusten.
[ Kommentera
i Blågg ]
Andreas Jangmo
|