NÄR, VAR OCH HUR?
Om varför det som är är

Jag har länge haft ett intresse av bild, text och musik och jag har använt både penna och papper, musikinstrument och datorn i utövandet av alla dessa uttryckssätt. Att måla och rita med penna har aldrig varit min starka sida och därför är datorn det verktyg jag använder mest i detta syfte numera.

Efter långa studier på komvux och Högskolan i Jönköping och ett parallellt yrkesliv som elektriker samtidigt tröttnade jag på detta och slog av på studietakten för att ägna mig mer åt bild, text och musik i form av klubben Blå (läs mer om detta på klubbsidan) jag startade på Bongo Bar i Jönköping. Det startade egentligen inte med Blå, utan med Roskildefesten, vars tanke var att utgöra en förfest till Roskildefestivalen. Men Blå blev sedan ett naturligt steg att ta. Jag ville egentligen inte göra det så komplicerat, möjligheterna var begränsade vid den tidpunkten, men ambitionen var att på något sätt bidra till att bredda utbudet av musik på uteställena i Jönköping. Blå blev en temaklubb med början i några viskvällar och sedan vidare ut i andra teman, nu senast jazz med fokus på Chet Baker. Framgångarna varierade och lärdomarna om utelivet var desto fler, men särskilt de så kallade "Kajalkvällarna" hade sina lyckade stunder. När jag flyttade till Stockholm fick blå lägga ner och ge plats åt Syster Dyster, vars ande ännu inte hittat sin rätta form...

Både Roskildefesten och klubbverksamheten skapade behov av grafik som kunde duga till att trycka, bättre hemsidor och texter riktade till en bredare allmänhet. Jag upptäckte att jag trivdes bra med detta helhetsarbete - att ta fram idén, planera och producera nästan allt som hade med evenemanget att göra. Den viktigaste hjälpen jag fick var med ett program som underlättade informationsförmedlingen till besökarna. Med hjälp av en bärbar dator och en videoprojektor informerade jag om vilken musik som spelades och vilka lottnummer som hade dragits till vinst.

Ekonomin var det si och sådär med. Roskildefesten delfinansierade sig genom lotteriet då den återkom en andra gång, men klubben har mest varit ett rent nöje. Det tog sitt pris i form av sämre studieresultat, men kul var det. När jag nu halvt avlivat, halvt stöpt om klubben och påbörjat Syster Dyster är idén att jag under detta namn även ska gå att anlita för att producera mot betalning, vid sidan av klubbverksamheten som nöje. Dessa roller ska inte vara omöjliga att separera och fortleva sida vid sida! Åtminstone lär de vara lättare att förena med varandra än klubbverksamheten med mitt yrkesliv som elektriker.

Anars kan jag se det som en av mina största styrkor; erfarenheten från många olika socala och ekonomiska världar.

Därför är det som det är och därför är Syster Dyster!

Andreas Jangmo